عوارض بعد از نوار عصب
نوشته شده توسط : media

شایع‌ترین عوارض بعد از نوار عصب، درد موقتی، کبودی و تورم و خونریزی جزئی است. در مواردی نیز ممکن است به دلیل ورود سوزن به نواحی مورد آزمایش، فرد دچار آسیب‌های عصبی شود. نوار عصب که جهت تشخیص دقیق اختلالات نوروموسکولار کاربرد دارد، گاهی می‌تواند همراه با عوارض جانبی باشد؛ بنابراین انتخاب یک مرکز معتبر و تخصصی دارای پزشکان مجرب که این تست را با دقت و احتیاط لازم انجام می‌دهند، بسیار اهمیت دارد. برای جلوگیری از عوارض بعد از نوار عصب به کلینیک دکتر ناصح یوسفی، بهترین مرکز الکترومیوگرافی در تهران مراجعه کنید.

چنانچه قصد انجام تست EMG برای بررسی فعالیت الکتریکی اعصاب مختلف بدن را دارید، حتماً قبل از آن با پزشک مشورت کنید. همچنین در صورت استفاده از داروهای ضد انعقاد، قبل از الکترومیوگرافی پزشک را در جریان قرار دهید، چراکه قطع داروهای مصرفی برای انجام نوار عصب و عضله می‌تواند خطر جدی برای بیماران به همراه داشته باشد.

 

شایع‌ترین عوارض بعد از نوار عصب

بسیاری از عوارض بعد از نوار عصب از جمله درد و التهاب و خونریزی موقتی هستند و پس از چند روز از انجام الکترومیوگرافی برطرف می‌شوند. پزشکان از نوار عصب جهت تشخیص و ارزیابی سیستم عصبی استفاده می‌کنند. این آزمایش زمانی توصیه می‌شود که بیماران علائم و نشانه‌هایی مانند بی‌حسی، درد، ضعف، گزگز یا اختلالات حسی و حرکتی دیگر را تجربه می‌کنند. برخی از عوارض احتمالی نوار عصب عبارتند از:

درد موقت: در ناحیه‌ای که تست عصب انجام شده، ممکن است درد شدیدی احساس کنید که معمولاً چند روز طول می‌کشد.

کبودی و التهاب: در موارد نادر، عوارض بعد از نوار عصب ممکن است در محل ورود سوزن، به صورت کبودی و تورم بروز یاید.

خونریزی و عفونت: در ناحیه ورود الکترود سوزنی، احتمال عفونت و خونریزی وجود دارد.

احتمال آسیب عصبی جزئی: در تست EMG ممکن است به اعصاب به دلیل ورود سوزن آسیب وارد شود.

پنوموتوراکس: در صورت برخورد الکترود سوزنی در عضلات دیواره قفسه سینه، احتمال بسیار کمی برای ورود هوا بین دیواره قفسه سینه و ریه‌ها وجود دارد که منجر به کلاپس ریه خواهد شد.

واکنش آلرژیک: چنانچه به به لاتکس یا فلزات خاص آلرژی دارید، بعد از تست نوار عصب، ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید. علائم واکنش آلرژیک شامل خارش، بثورات، التهاب، مشکل در تنفس و از دست رفتن هوشیاری باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً برای دریافت مراقبت‌های پزشکی اقدام کنید.

مشکلات خواب: پس از الکترومیوگرافی احتمال دارد دچار مشکلات مربوط به خواب شوید و این امر می‌تواند به علت درد، اضطراب یا افسردگی باشد. جهت بهبود خواب، سعی کنید یک محیط خواب آرام برای خود فراهم کنید و از مصرف کافئین و الکل قبل از خواب خودداری نمایید. 

مشکلات تمرکز: بعد از آزمایش احتمال دارد برای چند روز تمرکز خود را از دست بدهید. این عارضه بسیار طبیعی است و پس از چند روز برطرف خواهد شد.

شایع‌ترین عوارض بعد از نوار عصب | کلینیک دکتر ناصح یوسفی

موارد منع تست برای جلوگیری از عوارض نوار عصب 

برای جلوگیری از عوارض بعد از نوار عصب، باید ملاحظاتی را قبل از آزمایش EMG در نظر بگیرید که شامل موارد زیر است:

قبل از انجام تست EMG و هدایت عصبی، اگردفیبریلاتور قلبی دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

برای پزشکان متخصص توجه به مراقبت‌های بهداشتی چالش‌برانگیز است و هنگام بیماری، خوانش عضلانی و عصبی به‌طور دقیق امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین برای عدم عوارض احتمالی، بهتر است این آزمایش EMG را پس از رفع کامل بیماری انجام دهید.

برخی از داروها مانند استروئیدها یا بیماری‌هایی مانند سلولیت، خطر بروز عفونت را افزایش می‌دهند.

خطر کبودی یا خونریزی خفیف زیر پوست موقع مصرف داروهای رقیق‌کننده خون بسیار زیاد است؛ بنابراین قبل از انجام این آزمایش به پزشک متخصص اطلاع دهید تا بتواند تکنیک‌های مناسب را حهت جلوگیری از عوارض در نظر بگیرد.

در موارد بسیار نادر، تحريكات نوراني يا تنفس عميق كه در طول نوار مغز و اعصاب اتفاق می‌افتد، ممكن است موجب بروز تشنج در افراد دارای صرع یا حساسیت به تحریکات مختلف شود. در صورت بروز این حالت، پزشک یا تکنسین مسئول انجام تست باید اقدامات موثری جهت رفع عوارض نوار عصب انجام دهد.

خلاصه مطالب

عوارض بعد از نوار عصب شامل درد، تورم و آسیب عصبی جزئی است که پس از چند روز برطرف می‌شوند. اما در برخی موارد ممکن است فرد دچار اختلالات تمرکز، از دست دادن هوشیاری و همچنین واکنش‌های آلرژیک شود. در چنین شرایطی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای جلوگیری از عوارص و خطرات احتمالی الکترومیوگرافی باید پزشک را در جریان سوایق بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قبلی یا مصرف داروهای رقیق‌کننده قرار دهید تا بعداً مشکلی برای شما به وجود نیاید. 

برای اطمینان خاطر از فرایند انجام نوار اعصاب به کلینیک دکتر ناصح یوسفی، به‌عنوان بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران مراجعه کنید. پزشکان متخصص این کلینیک با انجام دقیق این آزمایش و ارائه مراقبت‌های لازم از بروز هرگونه عوارض احتمالی جلوگیری خواهند کرد.





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: